Heks in mijn dakgoot- Misschien komt het door de afgelopen volle maan, dat er in de goot van mijn dakraam een exemplaar van Klein kruiskruid tot bloei gekomen is.

In de Engelse folkore werden er verbanden gelegd tussen kruiskruid en hekserij, zo leerde ik op de site van Anne Tanne. Volgens Anne werd er rond Cambridge geloofd dat, wanneer er Kruiskruid op een dak groeide, 'daar een heks geland of opgestegen was.'

Dat zal dan best een hoog opgeleide heks zijn, neem ik aan. Wanneer deze slimme heks weer eens op weg is naar een sabbat op het vaste land, mag ze van mij best eens van haar bezem stappen en binnenvallen voor een 'high tea!' Dan wel eentje met kruidenthee. Zonder kruiskruid wel te verstaan, want het plantje is giftig.

Om die reden kunnen paardebezitters van de tegenwoordige tijd het kruid wel schieten. Omdat kruiskruidsoorten zowel in paardevoer als in rucola zijn aangetroffen, hebben zij zelfs de tweede kamer gehaald!

Lees voor meer info over de folklore dan wel de plant op de mooie site van Anne Tanne@ http://www.annetanne.be/kruidenklets/2008/03/28/senecio-vulgaris-klein-kruiskruid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten